18 травня виповнюється рік, як у Бобровицькій райдержадміністрації відбулася знакова подія- голова облдержадміністрації Валерій Петрович Куліч, генеральний директор ТОВ «Земля і воля» Леонід Григорович Яковишин та начальник Служби автомобільних доріг в області Володимир Анатолійович Гузема скріпили своїми підписами Меморандум про співпрацю та організацію взаємовідносин.
Як було відзначено в ході підписання: «В історії області вперше підписано важливий документ між владою та бізнесом».
Даним документом підтверджені спільні наміри зробити поточний середній ремонт автомобільної дороги Т 25-28 від Козельця до Бобровиці. Фінансування робіт на першій ділянці – Козелецький район – відбуватиметься за державний кошт, на другій – Бобровицький район – за кошт приватного підприємства – ТОВ «Земля і воля».
Ця подія стала чудовим початком експерименту щодо співпраці влади та бізнесу, що може стати прикладом для сільгосппідприємств, які орендують землю, наприклад, для колег ТОВ «Земля і воля» – найбільших орендарів землі на Чернігівщині, таких як ІМК («Індустріальна молочна компанія» ), компанія «Кернел», ТОВ «Наташа-Агро», ТОВ «Батьківщина», компанія ТОВ «СП «Агродім», а також інших.
Наразі відомо про продовження виконання Меморандуму в поточному році, але зовсім нічого не відомо про тих колег, які взяли собі на озброєння приклад ТОВ «Земля і воля».
Якщо зануритися в історію – свого часу на кошти сільгосппідприємств (колгоспів) будувалися дороги між селами та в селах без укладання меморандумів з владою. Тоді практично в кожному такому сільгосппідприємстві розуміли, що поряд з іншими інфраструктурними об’єктами (школами, дитсадками, ФАПами, будинками культури, клубами і т. ін.) треба робити дороги (між селами та в селах). На все це йшли кошти від отримуваних прибутків. І кожне сільгосппідприємство старалося, щоб прибутків було якомога більше – тоді й буде за що будувати.
Звісно, сьогодні все змінилося – прибутки йдуть власнику чи власникам ПрАТ, СТОВ, ТОВ, ПОСП, ПП і т. п. Відрахування сільгосппідприємств на утримання доріг, а також відповідальність за їх стан, як це було колись, також відсутні. А тому за таких обставин замало «меморандумів про співпрацю та організацію взаємовідносин».
Крім того, як відомо, меморандум (латинське memorandum) – буквально те про що слід пам’ятати, нагадування:
1) дипломатичний документ, в якому викладений фактичний, документальний чи юридичний бік якогось питання. Як правило, додається до ноти або вручається особисто представнику іншої країни;
2) лист з нагадуванням про що-небудь (у торгівлі);
3) доповідна записка, службова довідка;
4) перерахування в страхових полісах (особливо морських) небезпек, страхування від яких не проводиться.
Крім того, для забезпечення безпеки дорожнього руху, а також будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів існує українське законодавство.
Так, відповідно до статті 6 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 року №3353-XII до компетенції місцевих рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху, наприклад, належить:
– формування міських і районних фондів, у тому числі позабюджетних, для фінансування програм і окремих заходів, спрямованих на розвиток дорожнього руху та його безпеки;
– організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів;
– керівництво та контроль за діяльністю підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання за виконанням вимог законодавства, рішень органів державної виконавчої влади про дорожній рух і його безпеку;
– керівництво роботою по справлянню податків, зборів та інших обов’язкових платежів у сфері дорожнього руху.
До компетенції сільських, селищних рад, їх виконавчих органів у сфері дорожнього руху відповідно до статті 7 цього Закону, зокрема, належить:
– забезпечення виконання вимог законодавства та рішень центральних органів виконавчої влади з питань дорожнього руху і його безпеки;
– створення позабюджетних фондів для додаткового фінансування заходів щодо безпеки дорожнього руху;
– організація та контроль за діяльністю підприємств з питань дорожнього руху і його безпеки;
– сприяння діяльності по утриманню у безпечному для дорожнього руху стані автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та їх облаштуванню об’єктами сервісу;
– сприяння організації та здійсненню медичної допомоги потерпілим у дорожньо-транспортних пригодах та інших заходів щодо медичного забезпечення безпеки дорожнього руху.
Відповідно до статті 24 Закону України «Про дорожній рух», власники доріг, вулиць і залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.
Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або органи, уповноважені ними здійснювати експлуатаційне утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, мають право вимагати від користувачів дотримання чинних законодавчих і нормативних актів стосовно дорожнього руху, правил ремонту і утримання доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування дорогами і дорожніми спорудами та їх охорони.
Власники доріг, вулиць та залізничних переїздів, керівні працівники дорожньо-експлуатаційних організацій несуть відповідальність, в тому числі і кримінальну, якщо дорожньо-транспортна пригода або несвоєчасне забезпечення екстреною медичною допомогою людини, яка перебуває у невідкладному стані сталася з їх вини.
З огляду на жахливий стан доріг Чернігівщини, голова облдержадміністрації Валерій Куліч при підписанні Меморандуму назвав суму необхідну для приведення їх до належного стану – 12 000 000 000 гривень. Начальник Служби автомобільних доріг в області Володимир Гузема повідомив, що на 2017 рік на ці цілі передбачено 660 000 000 гривень. Тобто при таких потребах і фінансуванні на ремонт доріг піде більш ніж 18 років. Якщо ж область з поточного 2018 року отримуватиме по 460 000 000 гривень, то ремонтувати доведеться 26 років. Враховуючи те, що більшість доріг не розрахована на пересування по них транспортних засобів загальною вагою (з вантажем) до 80 тонн, а якість ремонтів бажає кращого – добрих доріг в області не бачити ще довго.
На мою думку, у справі ремонту доріг, за відсутності необхідних коштів, добрий лозунг «Новим громадам – нову дорогу» краще змінити на більш оптимістичний – «Будуть дороги – будуть самодостатні нові громади !»
І тут дійсно не обійтися без участі сільгосппідприємств, таких як ТОВ «Земля і воля», інших підприємств Чернігівщини (що мають чисельні автопарки та користуються дорогами), а також інвесторів.
Настав час об’єднатися (незважаючи на політичні погляди) власникам, співвласникам, кінцевим бенефіціарним власникам, народним депутатам України від Чернігівщини (і чернігівського походження також), депутатам органів місцевого самоврядування різних рівнів (в тому числі й вже нових об’єднаних громад), керівникам місцевих рад та їх виконавчих органів, районних рад і райдержадміністрацій, селищним та сільським головам для того, щоб підтримати експеримент, ініційований головою облдержадміністрації Валерієм Кулічем і, використовуючи чинне законодавство України, всі фінансові можливості, пришвидшити покращання жахливого стану доріг.
Не є секретом й те, що навіть за значно менші кошти можна будувати та ремонтувати дороги в більших об’ємах і якісніше … .
І буде схвально сприйнято земляками, якщо на наступних чи подальших річних загальних зборах Чернігівського земляцтва будуть показані відзняті відео про те, як ремонтували та відремонтували дороги в області.
Олексій ОРЄХОВИЧ
Також читати:
Із Козельця до Бобровиці та Борзни: дорожники області обіцяють комфортну дорогу вже цього року
Новим громадам – нову дорогу. Цьогоріч відремонтують трасу від Козельця до Бобровиці
На Рівненщині люди самотужки взялися за ремонт дороги
460 мільйонів на дороги отримає Чернігівщина наступного року
Шведські фахівці назвали дороги в Україні найжахливішими із тих, які вони бачили
Ремонт доріг в Україні стане одним з пріоритетів уряду
Кабмін затвердив п’ять програм ремонту та будівництва доріг на 2018 рік
Чудова подія, дійсно важливий почин. Частіше б відбувалися подібні проекти.
Із нетерпінням чекаємо на обіцяне покращення дороги до Бобровиці. Хоча її стан і зараз ще не настільки катастрофічний, як у деяких інших місцях.
ТОВ “Земля і воля”, про яке також є сторінка у Вікіпедії, нещодавно зробило ремонт дороги між Пісками та Старою Басанню.
У Марківцях Андрій Михайлович Пінчук організував укладання нового асфальту на двох вулицях і частковий ремонт на третій, за що йому велика подяка від земляків.
Щойно проїхав по дорозі Т 25-28 від Козельця до Бобровиці. В минулому році від межі з Бобровицьким районом ( в сторону Козельця) встигли зробити лише кілька кілометрів поточного середнього ремонту (розпочали лише в вересні). Поки-що роботи по продовженню ремонту не розпочинались… Навіть ямкового ремонту не розпочинали, а ям багато! А від Бобровиці до межі з Козелецьким районом розпочали лише ямковий ремонт. До поточного середнього ремонту ще й не приступали. Та ще з рекламного щита на «кордоні» між районами зникли обидва плакати, що «ця дорога ремонтується коштом ТОВ «Земля і воля». Ось така річниця важливого експерименту.
“Театр починається з вішалки”, а з країною гості починають знайомитися з доріг. Власні громадяни за станом місцевих доріг складають портрет місцевої влади.
Якось, їдучи Хотином до знаменитої фортеці, зупинився, щоби спитати місцевого дідуся, як краще спрямувати, і чому такі погані дороги до світової перлини фортифікаційного мистецтва. Отримав відповідь, яку приведу дослівно: “Яка влада, такі й дороги!” Краще не визначиш… Пам’ятайте, голови і глави всіх рівнів!
Із Бобровиці до Києва найкоротшою дорогою 108 км.
Із Бобровиці до Чернігова найкоротшою дорогою 107 км.
Якщо зробити нової дороги 6 км від Старої Басані до Бервиць, то дорога з Бобровиці до Києва скоротиться до 88 км (на 20 км).
Це для Старої Басані буде добре. Хоча можна їздити через Піски на Сумську трасу, але вона гірша за Чернігівську.
А для Бобровиці (та й Марківців) краще прокласти кілометрів 5 асфальту від Мостища (Козелецький район) до Опанасова (Броварський район). Далі можна їхати через Калиту на Чернігівську трасу. Люди й так полем інколи зрізають гострий кут біля Козельця. Економія – десь 20-25 км.
Щоправда, жителі Опанасова й Калити будуть не в захваті від трафіку.
Також не завадило би з’єднати асфальтом Сухиню з Мостищем, Ярославку й Рудьківку з Марківцями, Марківці з Заворичами, відновити колію з Кобижчі до Нового Бикова або й продовжити до Згурівки. Але все це мрії…
Сьогодні проїхав по дорозі Т 25-28 від Бобровиці до Козельця. Від Бобровиці до межі з Козелецьким районом зробили лише ямковий ремонт, як виявилось, коштом ТОВ «Земля і воля». http://zemlyaivolya.net/news/milyoni_asfalt_abo_zemlya_volya_prodovzhue_remon.html А від межі з Бобровицьким районом ( в сторону Козельця), як зробили три кілометри поточного середнього ремонту (та ще 3,5 км лише частково) ще в минулому році, так більше і не приступали. А далі, за селом Мостище, одні лише ямки, ями та ямищи! І так до Козельця, і в Козельці також… А як гарно очільники області розказували про виділені на цей ремонт 90 мільйонів гривень! https://www.youtube.com/watch?v=frZ_E0CiMRg І ЗМІ також розтиражували цю подію: http://www.gorod.cn.ua/news/foto-i-video/82794-dorogu-vid-kozelcja-do-bobrovici-vidremontuyut-video.html То де ж вони поділись? Мабуть, то таке погане слово – меморандум. У всіх нас на слуху ще досі Будапештський меморандум… https://uk.wikipedia.org/wiki/Будапештський_меморандум
Ось така річниця важливого експерименту.
Щойно прочитав: «Президент звільнив голову Чернігівської ОДА Куліча» Я не знаю, добре це, чи погано. Але я добре знаю, що так і не зроблена дорога Т 25-28, яку 14 місяців тому Валерій Куліч дав обіцянку відремонтувати середнім ремонтом. Не зробили навіть ямкового ремонту, дорога розбита вщент. Я вже писав про це 14.05.2018. та 14.06.2018. –- нічого не змінилось! А Володимир Гузема, начальник Служби автомобільних доріг в області, звільнився за власним бажанням ще 10 місяців тому…
То що далі?