Так ми працюємо / Tak pracujeme

Разом із радником Вітом Громадком ми розпочали нашу мандрівку по селах у Ашському вибєжеку в селі Ліба. Там ми обговорили з мером Ярохом і заступником мера Татовським те, що особливо турбує Лібу, тобто стан зв’язку з Хебом. Це дорога 3-го класу, дуже завантажена, але також досить вузька. І в не дуже хорошому технічному стані.

Ми домовилися, що обговоримо з облавтодором можливість запропонувати продовження профілю в тих вузьких місцях, щоб було більше місць, де можна було б безпечно об’їжджати, і водночас знищене покриття поступово ремонтувати.

Також їх непокоїть невирішена каналізація населених пунктів Гурка та Сорків. На жаль, як регіон, ми, мабуть, не можемо допомогти, але ми дізнаємося, чи є якісь національні субсидії, які могли б це вирішити. Інші речі, такі як служба дорожнього руху, доступність відвідування школи, наявність медичного обслуговування та ситуація з безпекою в порядку, взаємодія з поліцією щодо профілактики була оцінена вище стандарту.

Ми продовжили шлях до села Красна. І тут головною темою була регіональна комунікація, що веде через село. Цю дорогу багато років тому частково реконструювали, але остаточно покриття там так і не здали. Тож я пообіцяв пану меру Покорному та його колегам, що ми перевіримо, чи не можна якнайшвидше провести останній етап і, ймовірно, загальний ремонт цієї ділянки, і чи може муніципалітет тоді взяти на себе зв’язок у своєму звіті.

Вони задоволені транспортним обслуговуванням, а також наявністю дитсадка та початкової школи, планують добудову поточного року до дитсадка, де буде малокомплектний клас, два 1-5 класи. Зростає кількість жителів і попит на початкову освіту. Тут теж є задоволення від співпраці з поліцією Чехії. Нас попросили допомогти зв’язатися з Національним агентством спорту щодо неналаштування вікна даних, що не було обов’язком, але виявилося, що це суперечить правилам фінансування проекту. Це суто формально процедурне питання, тому ми запропонували свою допомогу. Також обговорили питання збору відсортованих відходів.

Останньою зупинкою було село Подграді, де ми обговорили з мером Камілою Червенковою території забудови, які наразі належать земельній службі і до яких село прагнуло протягом тривалого часу. Зараз комунікація запущена, але якщо вона буде якось ускладнена, ми готові допомогти. Однак найбільшою проблемою Подграді є безпека на дорозі, оскільки до Саксонії веде дуже завантажена дорога, на якій часто порушується швидкість. Тому муніципалітет шукає рішення, щоб усунути цю загрозу безпеці. Знову ж таки, у співпраці з поліцією Чеської Республіки ми зв’яжемо їх із фахівцем з дорожнього руху, щоб вони могли обговорити всі варіанти, які можуть привести до вирішення, будь то сегментарне вимірювання швидкості чи перетин зі світлофором. Ми також відвідали великий замковий комплекс, який зараз належить муніципалітету і є пам’яткою культури. Ми хотіли б допомогти його просувати. Інші речі, такі як громадські зручності, транспортні послуги, доступність, відвідування медичних шкіл, тут добре.

Сьогодні перед трьома муніципалітетами стоїть ряд завдань, але в цілому можна підсумувати, що муніципалітети в Аш дуже добре справляються з розвитком муніципалітетів і політикою субсидій. Ми, безумовно, допоможемо з тими речами, де комунікація, особливо на національному рівні, може бути складною, і ми можемо їм допомогти з позиції регіону.

____________________

Náš dnešní výjezd do obcí v Ašském výběžku jsme spolu s radním Vítem Hromádko zahájili v obci Libá. Tam jsme s panem starostou Jarochem a místostarostou Tatovským probírali to, co Libou trápí zejména, tedy stav komunikace do Chebu. Je to silnice 3. třídy, hojně využívaná, ale také poměrně úzká. A ne v úplně dobrém technickém stavu.

Domluvili jsme se, že probereme s krajskou správou údržby silnic možnost, kde by bylo možné v těch úzkých místech navrhnout rozšíření profilu tak, aby vzniklo více míst, kde by bylo možno se bezpečně vyhnout a zároveň aby byl povrch postupně opravován.

Trápí je také nedořešená kanalizace osad Hůrka a Sorkov. Tam bohužel jako kraj asi nejsme schopni pomoci, ale budeme zjišťovat, neexistují-li národní dotační tituly, které by mohly to mohly řešit. Ostatní věci jako dopravní obslužnost, dostupnost školní docházky, dostupnost lékařské péče i bezpečnostní situace jsou v pořádku, nadstandardně byla hodnocena interakce s policií ve vztahu k prevenci.

Pokračovali jsme do obce Krásná. I zde byla hlavním tématem krajská komunikace vedoucí skrz obec. Tato komunikace se před mnoha lety částečně rekonstruovala, ale nikdy tam nebyl dodán finální povrch. Panu starostovi Pokornému a jeho kolegyním jsem tedy přislíbili, že prověříme, zda-li by tu poslední fázi a asi už i celkovou opravu tohoto úseku nebylo možné provést co nejdříve a zda by si pak obec mohla komunikaci převzít do své zprávy.

Spokojení jsou s dopravní obslužností, stejně tak s dostupností mateřských základních škol, plánují stavební úpravy na mateřské školce, kde by byla malotřídka, dvě třídy 1.–5. ročníku. Roste totiž počet obyvatel i poptávka po základním školství 1. stupně. I zde je spokojenost se spoluprací s Policií ČR. Byli jsme požádáni o pomoc v komunikaci s Národní sportovní agenturou ohledně nezřízené datové schránky, což sice nebyla povinnost, ale ukázalo se to jako kolize s pravidly financování projektu. Je to čistě formálně procesní záležitost, proto jsme nabídli svou pomoc. Řeč přišla také na problematiku svozu tříděného odpadu.

Poslední zastávkou byla obec Podhradí, kde jsme s paní starostkou Kamilou Červenkovou řešili rozvojové plochy, které jsou dnes v majetku pozemkového úřadu a obec o ně dlouhodobě usiluje. Ta komunikace nyní běží, ale kdyby se jakkoliv zkomplikovala, jsme připraveni pomoci. Největším problémem Podhradí je ale bezpečnost na silnici, protože zde vede hojně využívaná silnice pokračující dále do Saska, na které je časté nedodržování rychlosti. Obec tedy hledá řešení, jak toto bezpečnostní riziko eliminovat. Opět je tedy ve spolupráci s Policií ČR propojíme s dopravním specialistou, aby probrali všechny varianty, které by mohly vést k řešení, ať už by to bylo třeba úsekové měření rychlosti nebo přechod se zpomalovacím semaforem. Byli jsme se podívat také v rozsáhlém hradním areálu, který je dnes ve vlastnictví obce a je kulturní památkou. Rádi bychom pomohli s jeho propagací. Ostatní věci jako je občanská vybavenost, dopravní obslužnost, dostupnost, zdravotní školní docházky, jsou tady v pořádku.

Z dnešních tří obcí si odvážíme řadu úkolů, ale celkově lze shrnout, že na Ašsku si obce vedou velmi dobře i ve vztahu k rozvoji obce a dotační politice. Určitě budeme pomáhat s těmi věcmi, kde komunikace zejména s národní úrovní může být složitá a my jim z pozice kraje můžeme pomoci.

Петро КУЛЬГАНЕК / Petr KULHANEK

Опубліковано у Новини земляцьких об'єднань за кордоном. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.