Всього за 10 років (1930-1940) американці створили в СРСР хімічну, авіаційну, електротехнічну, нафтову, гірничодобувну, вугільну, металургійну та іншу промисловість, найбільші в Європі заводи для автомобілів, тракторів, авіаційних двигунів та іншої продукції.
Наприклад, знаменитий Сталінградський тракторний завод був повністю збудований у США, демонтований, на 100 суднах перевезений до СРСР – і зібраний. На цьому заводі створили перші танки. «Дніпрогес» збудувала американська фірма Cooper Engineering Company та німецька компанія Siemens.
Горьківський автозавод (ГАЗ) був побудований американською компанією Austin.
Автозавод (АЗЛК) збудовано за проектом Форда. Знаменита Магнітка – точна копія металургійного комбінату в Гері, штат Індіана.
Фірма Albert Kahn Inc спроектувала та побудувала 500 радянських підприємств.
Альберт Кан – індустріальний архітектор Детройта. Причина звернення саме до Кана полягала в тому, що спроектувавши всі заводи Форда, він відпрацював високопродуктивну технологію проектування промислових підприємств. Його фірма штатом 400 чоловік робочі креслення готувала за тиждень, корпуси промислових підприємств зводила за п’ять місяців. Кан зміг практично довести, що здатний зробити те саме і в СРСР: проект СТЗ був виконаний у рекордно короткі терміни; будівельні конструкції для нього були виготовлені в США, перевезені до СРСР та змонтовані протягом шести місяців.
Саме фірма Albert Kahn Inc створила у СРСР школу передового індустріального зодчества.
Разом із заводами створювалися міста для робітників. Ернст Май – німецький архітектор брав участь у розробці архітектурних проектів близько 20 радянських міст.
У СРСР приїхало близько 200 тисяч американських інженерів та техніків. Американські професори підготували на робітфаках триста тисяч кваліфікованих спеціалістів – тобто всі кадри для радянської промисловості на довгі роки вперед.
За 10 років американці збудували в СРСР близько 1500 заводів і фабрик.
Україна – Віче НСН