Сьогодні, 25 січня, за участі Президента України Петра Порошенка та його дружин Марини Порошенко відбулася Всеукраїнська звітна конференція з інклюзивної освіти.
Президент Петро Порошенко у своєму виступі наголосив, що саме завдяки реформі в галузі освіти та реалізації програми впровадження інклюзивної освіти в Україні нині вже більше 14 тисяч українських дітлахів з особливими освітніми потребами можуть відвідувати дитячі садочки та загальноосвітні навчальні заклади разом з іншими дітьми.
Глава держави нагадав, що йдеться про дітей для яких раніше був повністю недоступним шкільний простір, навчання та зростання у колі однолітків. «Така штучна ізоляція. Уявіть собі дитина була змушена проводити своє життя у чотирьох стінах. Це мало дуже важкі наслідки і для дітей, і для їхніх родин. А вже зараз ми можемо говорити, що більше 14 тисяч дітей з особливими потребами, що сьогодні навчаються у садочках і школах – це є наші юні співгромадяни, яких уберегли від страждань, від життєвих трагедій», – підкреслив він.
Петро Порошенко висловив переконання, що для того, аби переконатися у важливості цього питання та реалізації проекту не потрібно бути експертом. «Треба лише подивитися в очі дітям, які присутні у цьому залі. Побачити очі дітей з особливими потребами, які тепер, нарешті, навчаються у класах зі своїми ровесниками. Вони разом ростуть, разом спілкуються, вони змалечку інтегруються у нормальне життя. Вони стають єдиною командою, в якій кожен може розраховувати на точне розуміння дітей, на підтримку однокласників, на підтримку вчителів і на підтримку батьків – не лише своїх», – наголосив Президент.
Він нагадав обговорення першої редакції Закону України «Про освіту» і очікування, які були з ним пов’язані, особливо в частині інклюзивної освіти. Зміни до деяких законів щодо доступу осіб з особливими потребами до освітніх послуг. Глава держави назвав ці зміни «дуже важливими та фундаментальними для будівництва суспільства».
Петро Порошенко подякував першому заступнику голови профільного комітету ВР Олександру Співаковському та своєму представнику у Парламенті Ірині Луценко за зусилля щодо якнайшвидшого прийняття цих законодавчих актів. «Вони відкрили можливість для дітей реалізувати себе. Вони відкрили можливість жити активним і гідним життям. Наполегливі зусилля багатьох шляхетних людей наповнили закони реальним змістом. Хочу зараз, коли ми підбиваємо лише перші підсумки, бо роботи ще дуже й дуже багато, висловити вдячність всім, хто долучився до роботи зі створення інклюзивного середовища в освіті і житті українських дітей», – сказав Президент.
Він зазначив, що щасливий бачити серед людей, які задіяні у цьому процесі, які були його ентузіастами, які жили та живуть цим, свою дружину, голову Фонду Порошенка Марину Порошенко. «Я не дуже часто зловживаю словами подяки і в громадському колі, так і по відношенню до близьких мені людей. Але тут без перебільшення Марина і є мотором, а правильніше сказати – серцем цієї важливої справи», – підкреслив Глава держави.
Президент також зазначив, що з початку реалізації пілотного проекту та комплексної програми з впровадження інклюзії в освітніх закладах держави спочатку всі до неї підходили дуже обережно. «Великих змагань за те, яка область буде пілотною, не було. А через рік почалися справжні змагання», – сказав він.
«А зараз інклюзивна освіта є пріоритетом і голів обласних державних адміністрацій, і органів місцевого самоврядування, і нарешті педагоги, діти, батьки, які точно розуміли що це таке, але довгий час залишалися сам на сам зі своїми проблемами, зараз присутні на нараді на найвищому державному рівні», – констатував Петро Порошенко.
Президент зазначив, що інклюзія посідає важливе місце серед досягнень за останні роки, таких як реформована армія, безвізовий режим, захист української ідентичності і української мови, духовна незалежність України і автокефальна церква.
«В ці досягнення вкладено дуже багато зусиль мільйонів українців. Багато часу. Багато емоцій. Але ще раз наголошую, що особливе місце в моєму графіку роботи, особливе місце в моєму серці точно займає інклюзивна освіта», – сказав він.
«Ми продемонстрували що можна зробити за такий невеликий проміжок часу. Сьогодні ви, кожен, кому цікаво, можете побачити реальні результати роботи з її запровадження», – резюмував Глава держави.
Дружина Президента Марина Порошенко нагадала, що відповідна програма із запровадження інклюзії була затверджена наказом Міністерства освіти і науки України у липні 2016 року, після чого було розпочато впровадження науково-практичного експерименту Фондом Порошенка спільно з МОН у пілотній Запорізькій області.
«Найперші кроки відразу показали нам наскільки ця тема важлива і актуальна для українського суспільства та вже у березні 2017 року на питання інклюзивної освіти звернули увагу на найвищому державному рівні, а Концепцію з впровадження інклюзивної освіти затверджено на Раді реформ», – сказала Перша леді, зауваживши, що саме з цього моменту почалося системне впровадження інклюзивної освіти у всіх регіонах України.
«Хочу підкреслити, що ми за ці останні три роки зробили неймовірно багато і ми вже починаємо виходити на європейський і міжнародний рівень. Ми пройшли кроки, на які багатьом європейським і світовим державам знадобилося десятки років. Ціна цього – це щасливі очі дітей, які на сьогоднішній день мають можливість навчатися у звичайних школах поруч зі своїми однолітками. Вони мають друзів, вони відчувають себе щасливими. І ми бачимо батьків таких дітей, які зараз вже мають впевненість у майбутньому своїх дітей», – підкреслила Марина Порошенко.
Вона подякувала всім, хто долучився до активного впровадження інклюзії в Україні. «Це наша потужна команда однодумців. Ми дуже багато зробили і нам є чим пишатися, але ми будемо продовжувати впроваджувати інклюзивну освіту, вдосконалювати її», – додала дружина Президента.
Глава держави разом з дружиною по завершенню наради вручили іменні «Подяки» за активну співпрацю у питанні соціалізації дітей з особливими освітніми потребами та цінний внесок у запровадження інклюзивної освіти в Україні.
На конференції також були присутні представники Чернігівщини (педагоги, діти, батьки) разом з головою обласної державної адміністрації Олександром Мисником.
В області вже працюють 12 інклюзивно-ресурсних центрів, у 2019 році планується відкрити ще 15. Кожна 5-та школа впроваджує інклюзивні принципи освіти, 275 діток з особливими освітніми потребами вчаться за однією партою зі своїми однолітками у звичайних класах, 54 – це першокласники НУШ.
За матеріалами Прес-служби Президента України